Zgromadzeniu w tunelu dziennikarze najpierw usłyszeli głośne uderzenia. Po kilku chwilach ziemia zaczęła się osuwać, a w ścianie powstała mała wyrwa, w której ukazała się łyżka koparki. Tym samym na remontowanym Dworcu Zachodnim tunel podziemny łączący perony kolejowe i dwie sąsiednie dzielnice stał się całością. Kolejarze połączyli nowo budowaną halę dworcową i podziemny łącznik z istniejącym starym przejściem podziemnym.
Pasażerowie zyskają dogodne dojście do pociągów, a mieszkańcy nowe połączenie Woli z Ochotą. Nowe przejście będzie szersze i dłuższe, dzięki czemu znajdzie się w nim miejsce na lokale usługowe, gastronomiczne, kasy i poczekalnie.
"Dla pasażerów tunel będzie dostępny w grudniu 2024 r., kiedy większość tej inwestycji będzie już się kończyła. Zakładam, że wtedy ten tunel zostanie uruchomiony" – powiedział prezes PKP PLK Piotr Wyborski.
Zaznaczył, że jest to termin udostępnienie tunelu od strony Woli. Zostanie jeszcze część od strony Ochoty, związana z segmentem Tramwajów Warszawskich.
W tej chwili, jak przekazali kolejarze, na dworcu budowane są perony 1, 2 i 3, a nad nimi zadaszenie. Od czerwcowej korekty rozkładu jazdy podróżni będą mogli skorzystać już ze wszystkich peronów. Gotowa jest konstrukcja nowego budynku dworca od strony ul. Tunelowej. W środku prowadzone są prace wykończeniowe.
W obrębie stacji układane są nowe tory i elementy sieci trakcyjnej. Montowane są nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na zmodernizowanych peronach 4-8 działają windy.
"Przed Wielkanocą planowane jest uruchomienie windy technicznej od strony Alei Jerozolimskich, co będzie ułatwieniem dla pasażerów z ciężkim bagażem, wózkami dziecięcymi i osób z ograniczoną możliwością poruszania się" – zapewnili kolejarze.
Po przebudowie wszystkie perony na Dworcu Zachodnim będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji i szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Zakończenie układania torów i przebudowy peronów przewidziano w połowie 2024 r. (PAP)
Autorka: Marta Stańczyk
mas/ joz/